Poprawne rozliczenie usług transportowych to podstawa sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że usługi transportowe są opodatkowane różnymi stawkami VAT i podlegają niestandardowym procedurom rozliczeniowym. Jak nie pogubić się w zasadach i przepisach dotyczących wystawiania faktur za usługi transportowe? Co powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura za transport? Sprawdź.
Obowiązek rozliczania usług transportowych
Na wstępnie należy zaznaczyć, że obowiązek podatkowy, wynikający ze świadczenia usług transportowych, obowiązuje każdego przedsiębiorcę. Informuje nas o tym ustawa o VAT (art.19 ust.4). Zgodnie z jej treścią, jeśli dostawa towaru lub wykonanie usługi podlegają fakturowaniu, wówczas, w momencie wystawienia faktury, powstaje obowiązek podatkowy.
Jakie stawki VAT obowiązują w transporcie?
Usługi transportowe są różnie opodatkowane i uzależnione od rodzaju danej usługi oraz statusu podatkowego klienta. Standardem pozostaje podatek 23%, jednak są takie rodzaje transportu, które objęte są niższym podatkiem. Dokładne informacje na ten temat znajdziemy w ustawie o VAT.
Stawka VAT 8% – obejmuje głównie transport pasażerski, m.in. miejski, podmiejski, taksówki, transport kolejowy pasażerki, transport morski przybrzeżny pasażerski czy wodny śródlądowy pasażerski.
Stawka VAT 0% dotyczy transportu międzynarodowego, wyłącznie w sytuacjach takich jak:
- transport towarów, pod warunkiem, że przewóz zaczyna się w kraju członkowskim Unii Europejskiej, a kończy na terytorium państwa trzeciego i/lub odwrotnie. Ważne jednak, aby jakaś część transportu odbywała się w Polsce.
- transport osób wedle tych samych zasad, jak w przypadku towarów.
Należy pamiętać, że możliwość skorzystania ze stawki 0% jest ściśle uregulowana przepisami. Dlatego, aby móc z niej skorzystać, trzeba być w stanie wykazać i potwierdzić wykonanie usługi, spełniającej wszelkie wymagania ustawowe.
Co może służyć jako potwierdzenie wykonania usługi? Na przykład dokumenty spedycyjne, listy przewozowe czy dokumenty z urzędów celnych.
Jakie informacje musi zawierać faktura transportowa?
Wzór faktury za usługi transportowe powinien zawierać szereg informacji, aby był zgodny z przepisami i możliwy do rozliczenia. Są to:
- data wystawienia faktury
- data wykonania usługi
- numer faktury,
- dane nabywcy i sprzedawcy,
- opis usługi,
- cena – w tym jednostkowa, kwota jednostkowa oraz należność ogółem,
- wysokość podatku,
- warunki płatności – czyli termin zapłaty, numer konta bankowego, ewentualne zniżki.
Kiedy należy wystawić fakturę transportową
Zgodnie z ustawą o VAT fakturę za usługę transportową należy wystawić najpóźniej do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym usługa została zrealizowana lub otrzymano za nią całą/częściową zapłatę.
Można również wystawić fakturę przed wykonaniem usługi transportowej – dokładnie do 30 dni przed jej wykonaniem. Warto jednak pamiętać, że w takim wypadku obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego, powstanie przed wykonaniem usługi.
Faktura transportowa zbiorcza
Świadcząc wiele usług transportowych dla jednego klienta, można rozważyć wystawianie dokumentu księgowego zbiorczo. Może on obejmować maksymalnie jeden miesiąc kalendarzowy. Dlatego, tak jak w przypadku rozliczenia za pojedynczą realizację usługi transportowej, fakturę zbiorczą również należy wystawić do 15 dnia następnego miesiąca.
Materiał promocyjny.