Jak wybrać dobrą agencję SEO?

Pozycjonowanie witryny, a dokładniej mówiąc, wszelkie działania związane z SEO, są to zagadnienia wymagające fachowej wiedzy, cierpliwości, konsekwencji, strategicznego podejścia i pewnej dozy kreatywności oraz elastyczności. Nie każda firma może pozwolić sobie na utrzymywanie skutecznego działu SEO, który zadba kompleksowo o pozycję witryny w wyszukiwarce. Z tego względu coraz więcej marek zwraca się do wyspecjalizowanych agencji. Czy warto? A jeśli tak, to ja wybrać agencję SEO – czym kierować się przy podejmowaniu decyzji? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania.

Dlaczego pozycjonowanie strony jest ważne?

W dobie wciąż rosnącej konkurencji – również w Internecie – marki zmuszone są do ostrej rywalizacji nie tylko w obrębie asortymentu i komunikacji, ale także widoczności. Obecnie, gdy media społecznościowe rozrosły się do niebotycznych rozmiarów, globalną Sieć moglibyśmy przyrównać do gęstej dżungli, gdzie tylko najsilniejsi i najsprytniejsi są w stanie wzrastać, a ci mniej zaangażowani zmuszeni są zadowolić się życiem w cieniu znanych konkurentów.

Z tego właśnie względu inwestycja w pozycjonowanie strony jest dziś koniecznością praktycznie w każdej branży. Bo o ile w social mediach można jeszcze próbować wybić się eksperckim lub viralowym contentem, o tyle prawa algorytmów Google są nieubłagane – tylko perfekcyjnie dopieszczona pod każdym względem witryna, która posiada odpowiednie linkowanie i pozycjonuje się na dobre frazy, jest w stanie osiągnąć zadowalający poziom ruchu organicznego.

Jak wybrać agencję SEO?

Niejeden właściciel małej lub średniej firmy przekonał się już, że walka o dobre pozycjonowanie w pojedynkę jest z gatunku tych z wiatrakami, zaś utrzymywanie sensownego działu SEO w firmie to duże koszty. Dlatego warto zadać sobie pytanie, jak wybrać agencję SEO, z którą współpraca będzie układała się pozytywnie na wszystkich możliwych płaszczyznach.

Mała, czy duża agencja?

W pierwszej kolejności należy zadać sobie pytanie, czy wybór agencji SEO powinien opierać się na kryterium jej wielkości. Ten czynnik sam w sobie może być zwodniczy – istnieją naprawdę duże agencje, które owszem, mają ogromne doświadczenie, ale traktują swoich klientów masowo, oferując rozwiązania dalekie od spersonalizowanych, a jednocześnie są agencje mniejsze, bez dziesiątek lat doświadczenia, które jednak nad każdym projektem pochylają się indywidualnie i robią to rzetelnie. Zatem sama wielkość firmy SEO nie powinna być czynnikiem decydującym przy wyborze.

Freelancer, czy profesjonalna firma SEO?

Jednocześnie wielu potencjalnych klientów zadaje sobie pytanie, czy nawet najlepsza agencja SEO w Polsce zrobi robotę w relacji koszt/jakość lepiej niż na przykład pojedynczy freelancer. Tutaj sprawa nie jest tak oczywista, jednak należy zdać sobie sprawę z tego, że samo SEO jest zagadnieniem tak szerokim, wielowątkowym i – nie ma co ukrywać – czasochłonnym, opartym o założenia w dłuższym horyzoncie czasowym, że dla freelancera sumienne podejście do tematu oznacza niemal pracę na etat dla danej marki. Czym to się zatem różni od zatrudnienia pracownika w firmie, nad którym zresztą mamy wtedy większą kontrolę?

Wybór agencji SEO – czym się kierować?

Biorąc pod uwagę powyższe wątpliwości odnośnie do ogromnych firm SEO i pojedynczych freelancerów, zasadne wydaje się pytanie, jak wybrać agencję SEO skrojoną na miarę naszych potrzeb. Poniżej rozbieramy to zagadnienie na czynniki pierwsze, analizując kilka kluczowych kwestii w tym zakresie.

Model współpracy

Różne agencje SEO preferują różne modele współpracy. Jedne wolą stałą stawkę ryczałtową bez względu na efekty kampanii, inne rozliczenie na podstawie pozycji wybranych fraz kluczowych, a jeszcze inne decydują się na tzw. success fee, czyli sytuację, w której wzrost przychodu klienta generuje automatycznie wyższe zyski agencji. Każda marka musi indywidualnie podjąć decyzję, w jakim modelu współpraca opłaca się jej najbardziej (na przykład duży e-commerce chętnie zapłaci więcej za efekty, o ile dzięki działaniom SEO zyska dodatkowe pieniądze).

Portfolio i zakres usług

Agencja agencji nierówna – jedna współpracowała już z dużymi markami i na dużych budżetach, inna skupiała się na jak najlepszych efektach wygenerowanych możliwie jak najmniejszym kosztem. Jedna specjalizuje się stricte w pozycjonowaniu, inna działa szerzej, oferując dodatkowo usługi contentowe w kontekście tekstów zewnętrznych, niezbędnych do pozyskiwania linków. Z pewnością portfolio i zakres usług są istotne pod kątem ostatecznego wyboru.

Opinie i kontakt

Wybór agencji SEO musi być także poprzedzony researchem dotyczącym opinii dotychczasowych klientów. Jeśli jacyś byli niezadowoleni ze współpracy – całkiem prawdopodobne, że gdzieś taką informację wyłapiemy. Należy też zwrócić uwagę na kontakt, zwłaszcza w pierwszych tygodniach, gdy agencji powinno zależeć na zrobieniu pozytywnego wrażenia na potencjalnym kliencie. Jeśli teraz kontakt poszczególnymi kanałami kuleje, to prawdopodobnie po podpisaniu umowy nie będzie wcale lepiej.

Budżet

Jak wybrać agencję SEO na bazie kryterium budżetowego? Zapytajmy o szacowany budżet w kontekście osiągnięcia konkretnych celów. Jeśli firma SEO będzie potrafiła go wyestymować i uzasadnić – to dobry znak. Zwracajmy też uwagę na relację koszt-efekt i tę część funduszy, jaka ma być przeznaczona na wynagrodzenie dla agencji. Każdy dobry ranking firm SEO wskazuje, że najlepsi biorą najwięcej, ale ich efektywność jest zazwyczaj warta tej ceny.

Najlepsza agencja SEO w Polsce – czy warto wierzyć w rankingi?

Która firma to najlepsza agencja SEO w Polsce? Jak widać po powyższych rozważaniach, kryteriów, jakie należałoby wziąć pod uwagę, jest całe mnóstwo, dlatego trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pomocą przychodzą nam jednak rankingi firm SEO. Czy warto im ufać? Z pewnością nie należy przyjmować ich do wiadomości bezrefleksyjnie. Bo co z tego, że agencja SEO jest bardzo wysoko w rankingach, skoro do tej pory nie pracowała z markami z naszej branży, ani firmami naszej wielkości? Owszem, ranking firm SEO jest pewnym odzwierciedleniem rzeczywistości i agencje figurujące w nim z pewnością nie znalazły się tam przypadkiem, jednak należy je „przesiać” przez sito własnych oczekiwań i możliwości.

Podsumowanie

Jak więc widać, wybór agencji SEO jest krokiem w odpowiednim kierunku – w stronę rozwoju marki i poprawienia jej konkurencyjności w Sieci. Zawsze pozostaje jednak pytanie, jak wybrać agencję SEO, aby się nie zawieść i nie przepalić budżetu? Z pewnością powyższe wskazówki i zwrócenie uwagi na uwypuklone wyżej kwestie powinno pomóc w odpowiedzialnym podjęciu decyzji.

W przygotowaniu tekstu pomógł specjalista SEO Maciej Cherubin z Agencji Octamedia

Artykuł sponsorowany

Powiązane artykuły

Ostatnie artykuły