Najczęściej opisanie własnego charakteru jest trudniejsze, niż mogłoby się wydawać. Wiele osób podchodzi wobec siebie zbyt krytycznie, więc podanie własnych zalet staje się problemem. W końcu, ile z nas musiał mocno się zastanowić, jakie zalety wpisać w kwestionariuszu przy podaniu o pracę czy na portalu społecznościowych. Wiedza na temat tego, jakie są moje zalety jest przydatna nie tylko ze względu na znajomość własnej wartości i mocnych stron, ale także pod kątem rozmów kwalifikacyjnych chociażby.
Moje zalety – co wpisać?
Zawsze pytanie, jakie są zalety naszej osoby jest dość zaskakujące i niekomfortowe. Pada ono najczęściej na rozmowie kwalifikacyjnej i jest jednym z najbardziej oklepanych i szablonowych pytań w trakcie rozmowy z potencjalnym pracownikiem, więc przy większości rekrutacji można się go prędzej lub później spodziewać. Okazuje się, że odpowiedź nie przychodzi tak szybko i łatwo, chociaż samodzielnie powinniśmy wiedzieć najlepiej, jakie są moje zalety. Nikt nie zna mnie w końcu tak dobrze, jak ja sam siebie. Problemem jest presja lub też brak odpowiedniego przygotowania. Z jednej strony nie chcemy wymienić zbyt wiele lub wyjść na osobę zarozumiałą czy chełpiącą się umiejętnościami, ale z kolei z drugiej nie chcemy prezentować się, jako osoby niemające się czym pochwalić. Najważniejsze jest, zatem odnaleźć złoty środek.
Sprawdź: Ile zarabia wykładowca, dr na uczelni, profesor?
Przy zastanawianiu się, jakie zalety wpisać w kwestionariusz warto wcześniej wypisać na kartce swoje mocne strony. Konieczne jest kierowanie się ogłoszeniem o pracę. Większość pracodawców w ogłoszeniach zawiera informacje, czego oczekują od przyszłego pracownika i jakie cechy oraz umiejętności są pożądane. Dobre cechy można podzielić na trzy kategorie: wiedza, doświadczenie zawodowe oraz charakter. Do pierwszej kategorii zaliczać się będą dyplomy, szkolenia, certyfikaty, znajomość języków obcych. W drugiej znajdą się umiejętności wynikające z wcześniejszych prac, np. zdolności analityczne, umiejętność obsługi maszyn i sprzętu, kwalifikacje do zarządzania zespołem. W ostatniej kategorii i jednocześnie najtrudniejszej, gdy chodzi o moje zalety są cechy charakteru – np. umiejętność pracy w grupie, łatwość nawiązywania kontaktów, perfekcjonizm, terminowość, itp.
Przy podawaniu, jakie są zalety naszej osoby nie należy wymieniać zbyt wielu – wyjdziemy wtedy na osobę narcystyczną. Należy unikać arogancji i zmyślania umiejętności. Najlepiej wybrać dwie mocne cechy, które najlepiej wpisują się w oczekiwania firmy wobec kandydata.
Sprawdź: Ile zarabia Robert Lewandowski na minutę, dziennie, miesięcznie, rocznie? Zarobki Lewego
Jakie są zalety?
W rzeczywistości zalety mogą być różne i każda osoba będzie miała inne mocne strony. Wymienione umiejętności warto przedstawić z poparciem jakimś przykładem ze swojego życia, gdzie dana umiejętność była kluczowa. Zastanawiając się, jakie zalety wpisać koniecznie trzeba wziąć pod uwagę stanowisko i wymagania przyszłego pracodawcy. Do najbardziej uniwersalnych zalet należą:
- Umiejętność interpersonalne
W większości miejsc pracy stajemy się częścią większego zespołu. Oznacza to, że pożądaną cechą u kandydata będzie umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Odpowiednie podejście do ludzi jest przydatne nie tylko do efektywnej pracy w zespole, ale także do nawiązywania współpracy z kontrahentami. Przydatną cechę jest, zatem empatia – postawienie się w czyjejś pozycji i troska o odczucia innych osób są istotne dla łagodzenia konfliktów oraz dbałość o pozytywny wizerunek firmy.
- Umiejętności techniczne
W obecnych czasach wiele firm nastawiona jest na poszukiwania pracowników z tak zwanymi „twardymi umiejętnościami (ang. hard skills)”. W tym przypadku, jakie są zalety tego typu łatwo powiedzieć – praktyczne, głównie odnoszą się do umiejętności technicznych. Chodzi tu przede wszystkim o znajomość oprogramowania, umiejętności informatyczne i z programowania oraz znajomość technologii.
Jednak umiejętności twarde zależne są także od stanowiska. Jeżeli ubiegamy się na stanowiska bardziej marketingowe czy kreatywne to zdecydowanym plusem będą w tym przypadku zdolności pisarskie, doświadczenie w tworzeniu kampanii reklamowych i obsłudze mediów społecznościowych czy narzędzi do analizy ruchu na stronie i płatnej reklamy.